panik!!

Semalam petang balik keje Danish terkunci dalam kete. Aku tengah bukak pintu pagar macam biasa takk matikan enjin sume sebab nak masukkan dalam porch. Lepas je aku bukak pagar nak masuk dalam kete, terus dengar bunyik klik..Danish main kunci pintu auto tu....waaaaaaaa...terus la terkunci kat dalam dia..aku dah panik gila oke...macam mana nak buat ni???mili dah cakap dia balik lambat. Nak tepon sume barang dalam beg kat dalam kete. Nakk pegi public duit takde...wuwuwuuw...+ aku tak hapal no tepon mili..huaaaaa....

Ketuk2 pintu kete suh bukak..dia boleh plak ketuk balik kat cermin..adoiiila...pastu main la klik2 lock tu..sengih2..mak ko dah mcm naik gila kat luar..Bagi salam jiran sebelah, rumah bertutup plak..rumah aunty sebelah tak balik keje lagi..lari jiran depan rumah salam 3 4 kali x menyahut. aku dah nak nangis oke..kene buat sesi sual kenal ngan jiran depan nampaknya. xde sape pon lalu depan rumah yang leh caya sikit. Aku ingat nak mintak orang tolong tengokkan danish so aku leh pegi lari opis mili mintak tolong tapi xde sape yang boleh diharapkan. Tiba2, eh2..kunci rumah ada, mesti ada spare kunci kete kat rumah..sekali carik2 x jumpa..tatau mili letak mana..haritu tempat lain..pastu dah alih x kabo kat aku..wawawaaaaaa..memang nangis oke aku.

Memang tak boleh pikir apa dah. Satu cara tinggalkan danish dalam kete, aku gi lari pegi engineering. Tapi kalau tetiba kete terbukak pastu ada orang bawak lari dahla engine kete pasang cemana? Tapi kalau duduk saje cemana pulak? Jadi tawakkalallallah...doa banyak2..tinggalkan jugak Danish. Aku lari2 anak oke..nak lari laju2 dah la pakai baju kurung. Tu pon rupa2nya ada orang nampak aku lari2..

Akak : apid..semalam akak mcm nampak ko lari2..tapi takkan ko plak..apehal lari2..
Aku: alaaaaaaaa...kenapa tak tolong...danish terkunci..blablablaba...suara nak nangis lagi..padahal dah selamat sume
Akak: ala..mn akak tau ko..sbb cam tak logik apesal ko nak lari2 kat jalan.

Siyes panik oke..dah la jauh jugak..lari lagi..aku cam dah macam orang sasau dah tak boleh nak pikir betul..nak lalu bulatan tetiba ada kete kat sebelah dah...huaaaa...nak nangis.


Ketar lutut ngan perot oke..rumah aku yg ada gambar kete tu..mili main sukan kat tempat tanda X. Hujung gila dekat ngan kapal terbang. sape keje upm taula..dari highway boleh nampak kapalterbang tu. Sampai depan guard mintak tolong ngan pakcik guard soh hantar sampai depan palang je, takleh masuk...nasib pakcik n bukan abang la, kalau abg guard/ abgla malu tau nak bonceng moto ...huhu..huaaaaa...nak nangis jugak. gigih gila lukis pastu scan, nak suh korang paham paniknya aku nak tinggal danish sorang2 dalam kete..moto pakcik tu bukan vespa ye..moto biasa je aku tak reti lukis. hahhaha

Sampai depan palang, lari marathon plak ke belakang sana..terus bukak pintu bilik tu..awakkkkkk...cepat balik...sume orang pandang aku..xde cover2 dah..lantakla prof ke doc ke..lantakla jugakk diorang kata wife mili gelabah..awakkkk...cepat balik..danish terkunci dlm kete..tercungap2 oke..muka merah panas campur nak nangis.


Yang mili, awak datang naik apa..lari la....huhuhuaaaaaaa...terus lari2 laki bini naik moto plak..aku terus nangis atas moto sampai rumah pon nangis lagi...huaaa...buruk benor..lantak..penat nak cover dr tadi ms lari2 tu. Sampai depan rumah, tengok lock kete dah terbukak..agaknya dia main tekan2 terus terbukak. Danish plak tekup muka ngan bantal busuk. Takut kot sorang2. hahha..adoila...haih..anak2..





Pehtu konon nak buat jemput bilis je untuk bukak pose..terus tak jadi, masak nasik terus lauk peria tumis telur ngan ikan bilis tempe goreng cili bawang tu pon sedap, sirap bandung lagi..penat oke lari2..ketar lutut aku. hahha..




Ni la dia abang aji Danish yang buat mak ko panik semalam..adoila..danish jangan la pasni jadik lagi. pasni kene matikan enjin la..takpon turunkan cermin. Korang kalau ada anak kecik pon jaga2 la..x pasal jadi cam aku karang berlari lari.


Sekian, laporan.



www.tips-fb.com

14 comments:

Papa, Mama & Azra said...

Ha'ahlah Pid, akak pun tak berani tinggal Azra sorang dalam kete walaupun cuma nak kejap je. Takut jadi macam ni la or worse, orang bawak lari. Pasal tu akak malas nak keluar dua je ngan Azra sebab akak sure gendong dia kesana ke mari. Nasib baik korang selamat. Haih...lenkali jangan buat lagi ye aji...bahaya!!!

Papa, Mama & Azra said...

Kat Randa okay sbb akak parking terus, off engine, amik kunci then kuar amik Azra kat pintu belah lagi satu. Tapi kena hati2 jangan kasi dia cam kucing terlepas terus lari sbb tahu2lah orang dah penat seharian kat opis, balik rumah tahu nak pecut je. Kang lenyek plak dak kuntut tu.

Papa, Mama & Azra said...

Dah timbang berat dah hari ni? Sure turun se4bab dahla puasa pastu kena jogging plak..hehe..

Farazila Wahab said...

alhamdulillah takde pape... huhuhu

afid said...

Kak Dong,

tula...takmo dah..tapi mcm dah xde cara lain kan selain ken etinggal cam semalam sbb nak panggil ayah danish. huhu..apid x terpk sampai nak pecahkan cermin kete. Nanti satu hal plak kn kuar modal tukar cermin.

Tak timbang pon..sbb makan nasik dah membumbung..hahaha..


Kak farah,
alhamdulillah..tq..

Jojoe said...

Omg.. jauhnya nya tinggal Danish!!! Akak tak berani nak lari cam apid... akak rela tunggu je depan kete smpai ada org lalu nak pinjam fon nak kol ayah mili sambil marah MANALAK KONCI NI?? see.. akak plak emo. Bahaya ok amat genting situasi ni.

Akak pun penah kena camni.. dia dlm kete.. akak gi bukak pagar..biasanya pintu kete tu akak kangkang besar-besar tah camne gaknye kedudukan kete aritu tetiba pintu driver ter swing tutup sendiri, x ketat tapi dah tersangkut..fahamm x, pintu renggang tapi dah x bole bukak.. pastu si kecik ni tekan lock. Pergh.. akaknyer perut memulas time tu gak!

Dia bleh gelak2 dlm kete.. ingat tengah main-main. Habis akak pun agah balik suh tarik lock ke atas.. sib baik dia reti buat. Selamat!! Tak sampai 5 minit kejadian ni.. tapi amat menakutkan!

Jojoe said...

dekatnya umah dgn opis? wow!!

habis mili marah tak?

MiLi said...

MiLi Baik Woo..Kalu takder kes dia tak marah.. Paling busuk pun dia diam jer..Malas nak panjang citer..ehehehehe

afid said...

kak jojoe,

hahha..tula..kita dah tunggu depan kete suh dia bukak..dia tak reti..alalala...dekat 10 minit suh bukak x paham. lari la jawabnya..terus kurus. ekekkeke..


Mili dah jawab tu ha..hahah

Jojoe said...

haha akak dah mimpi mlm tadi Mili jawap.. kan betul.

afid said...

adoiyai..siap mimpi...hahah

Bunga Rampai said...

Adooiii Afid, suspen betul cerita... tesenyum lebar pun ada sebenarnya membayangkan camana gaya panik Afid tu masa belari-lari :P Alhamdulillah semua ok akhirnya.

Manisnya senyuman Abang Aji Danish!

Salam Afid :)

nifalnin... said...

huhuhuhuu...

apid,
aku bc n3 ko nih pun dah cukup penat dah... termengah2 aku bc... sama naik semput aku ngan ko dok lari2 tu... hahahhaha... giler jauh... kompom lemak2 sumer nangis...

yg penting, danish selamat n dia sgt comel...

Anonymous said...

Adoiiii...lemon menggigil i takut n suspen nya i baca entry u ni wp dh 3 kurun berlalu...huhuhu...syukur2 smua slmt...

Btw i suka la plan/peta u lukis tu...real...esp vespa tu...comel ;D