Mari melipat samosa

Otak aku dah pulih, tapi tak tau la kot esok2 jadi balik. Hari ni aku nak ajar korang cara-cara melipat samosa. Mungkin korang dah tau kot, tapi aku nak ajar jugak sebab aku baru je belajar tadi. hehehe..kira baru pandai buat la ni..

Buatnya senang sangat tapi kene praktis banyak kali la baru cun..senang, buat banyak-banyak, simpan dalam freze. Kalau ada orang datang umah korang on d spot, takde bende nak hidang, goreng je samosa. Untuk minum petang pon best!

Mula-mula, sediakan inti dulu..sukati la nak inti sardin ke kentang ke..buat macam inti karipap tu je..ataupon korang nak letak sayur-sayur pon boleh..ni aku guna pakai kertas je dulu..kat opis ni, rehat hari jumaat xde buat apa.

Mula-mula, bahagikan sekeping kulit popia menjadi 3 keping, sama besar tau.

Ambik sekeping dan buat macam orang bungkus kacang putih tu (macam dalam gambar di atas). Lepas tu masukkan inti yang korang dah siap awal-awal lagi, dan kemaskan tepinya.

Kemudian, lipat je ikut bentuk segi tiga tu.
Lipat sampai habis boleh buat bentuk segi tiga.

Ada lebih kecik tu, masukkan je kat celah yang berlubang tu. Kemudian lekatkan kepingan yang terbukak supaya bila goreng takdela berterabur inti-inti tu semua.

Siap, boleh la gorang..selamat mencuba! nanti kalau aku punya dah siap goreng, aku letak gambar. huhuhu
www.tips-fb.com

14 comments:

kunci said...

bestnya! thx u cik apid.

kwn2 opis tak heran ke tgk lipat2 shoot.. heh heh heh

afid said...

cik kunci,
welcome..
time rehat takde orang..tapi gigil la tangan, sebelah nak lipat, sblah nak amik gambar..hoho..

cik kunci ni kak jojoe erk?

kunci said...

eh ye ke.. ye kot. eh tak kot.. hihihi

asr said...

aku lipat lipat terus jadik bentuk angsa. Terror dak? wakakaaa....

afid said...

kunci,
ececeh..main cak cak plak dia.hehe

cik azam,
apa ni. lawan tok guru ni. pandai2 je ubah buat angsa plak. Tetiba.hehe

heidiali said...

thanks kerana masukkan cara melipat samosa ni..walaupun dah lama...semalam terkial2 lipat sbb tak tahu cara...terima kasih sekali lagi

da said...

wah tq2..boleh try nanti

Anonymous said...

time ksih banyak ea coz ajar cara melipat....x terbayang pun selama ni....tq banyak

syAmsi said...

wahhh. tengkiu veri mac!

AKU BUDAK PAPAR said...

tq puas pikir...akhirnya dapat caranya..

adlina adliyanti said...

thanks..!dpt gak cara:p

put3hehe said...

ooo lipat cm ketupat daun palas yek... ok dpt2... thanks kak!!!

Anonymous said...

RUPENYE KENA POTONG DUA.. PATUTLAH HARI TU BUAT X JADI2.. YANG JADI GULUNG JEW... NICE INFO..TQ

Anonymous said...

Tq..