round kelantan

citer balik kampung bulan lepas
---------------------------------------------------
Balik kampung kali ni anip ikut kitaorang, ni first time ni dia gi kelantan, dlu masa aku kawen, dia x pg sbb ada hal ape ntah, so kali ni..ikut sekali la cOti2 mesia sambil pegi kenduri kawen rumah meksu . Jumaat lepas keje bertolak, sampai kampung mili sabtu dalam kul 3.30 pagi gitu..aku x tau apa dah, masuk rumah, salam2.. terus sambung tido..x tolong pon buat sarapan..hahaha..bangun, sembahyang, terus makan, ampun la ye mak mertua ku..hehehhe..jadual sangat padat dari hari sabtu sampai la hari senin.

Pagi sabtu tu, diorang gi rantau panjang, aku x ikut pon sebab nak pg berurut tangan aku yg sakit haritu x baik2 lagi..banyak barang anip nak beli..dulang hantaran lah, lapik dulang, jersey, macam2 la..kiriman si sarah.tah, ape tah lagi..sudahnya x jumpa pun barang yang dicari, xcukup masa, balik dulu sbb nak pg kenduri kawen su plak. mili cakap kn pegi lagi sekali la..

Banyak sangat kenduri kawen kat sana..orang kelantan kan x kira hari apa nak buat kenduri..janji time cuti sekolah. diorang belasah je ari isnin sampai ahad penuh..satu hari aku pegi sampai tiga rumah..kawan opis, skolah, kawan mili lagi..belasah je sume..tak larat makan, kita minum2 air je la..sepanjang kat sana, anip ngekor je la mana kitaorang pegi..hehehe..x sume kenduri aku ambik gambar..x larat dah..sampai ke petang berjalan..yg first2 aku pegi je aku ambik..


ni tempat beli kopok losong ngan tempat jual batik sutera murah2..masa aku pegi tu ada diskaun..banyak la jugak..kalau nak banding harga kat sini kan..tapi kalau kat pasar siti khadijah tu lebih kurang je..murah la kot 2 3 hengget. ni pas balik kenduri umah sedara mara mili yang mana satu pun aku tak tau + umah budak opis dia..kat area Kok Lanas ngan Ketereh ni. first time aku sampai sini..anip yang first time sampai pon dah pusing kelantan habis dah, dengan rantau panjang, tumpat, kota bharu, pasir mas of coz la kan..ceruk mana sume kita redah je..kenduri punya pasal..

mamat sorang tu memborong x ingat, aku rasa habis gak la kat2 seribu..ngan cili2 buat losong nasi kerabu pun borong gak, aku cam biasa la..x borong apa..sbb memang akan balik lagi la kan..nama pOn kawen ngan cek awe kelate..setakat beli kopok kering je la..buat kunyah2 kat rumah..hehehehe..cuma x sempat lagik nak ke pantai cahaya bulan tuh..sebOk ngan kenduri kawen..hari ahad tu satu hari aku kat tanah merah, umah makcik mili plak kenduri menyambut menantu..harusla aku jadi juru dapo kan..takat tolong basuh pinggan tu boleh le...kang ada plak yang cakap menantu mak ton tu pemalas!hahahahha...

hari isnin belah pagi tu pegi lagi ke rantau panjang, sebelom tu singgah dulu kat rumah taukeh serunding yang besar x agak2..cam umah berhantu pon ada gak..aku lupa nak ambik gambornye..x jumpa gak barang yang si anip nak tu..si mem nye x berkenan..hehe..

selasa pagi tu pas bekpes, bertola balik la..penuh satu kete..macam2 barang ada..paling banyak kopok la..seplOh kilO je orang kirim blOm campOr aku punye lagi kan..aku bangun tidO bangun tido bape kali tah x sampai2 lagi..drebar lagi la..penat giler agaknye..sepanjang jalan panas je...sampai Kl hujan lebat..sejuk la sikit..kurang la sakit pala aku ni..

www.tips-fb.com

3 comments:

CRAZY BEAUTIFUL88 said...

salam perkenalan dari akak, keropok losong ader jual kat kelantan ke dik?

afid said...

crazy beutiful88: x pasti la sama ke x ngan yg kat ganu u..(betul ke kopok lososng asl tengganu?)hehehe..tp kalu ikut signboard nye tuh betul la dh tu..hehe..x taula.
*salam kenalan..:)

RATNA RAHIM said...

rindunyeeeeeeeeeeeeee...nk baleeekkk!

mencelah sket...err even kat tganu pon kopok losong tuh hanya pada nama...byk yang gune name kopok losong tu...pendek kate..kopok losong dimana2 nowadays