Rosselle cheese tart

ahak ahak..akhirnya berjaya jugak buat. hehehe..suka. Dah lama nak buat, asik bertangguh je. Cream cheese pon expired dah sekotak, nak buang sayang, tunggu nantila baru buang. Semalam petang Danish tido, boleh la buat. kalau x susah nak bergerak..kacau je nanti.

Jem rosselle tu buat sendiri yo. Haritu balik kampung ada sedara bagi. Mak aku rebus, air dia ambik, buah tu adik aku blend, masak letak gula. Balik rumah aku tapau sume diorang takmo. Tambah lemon sikit ngan gula sikit masak balik..baru sedap masam2. Seminggu dah bawak bekal roti dengan peanut butter + rosselle. Karang x makan habis rosak. sayang. kantoi disitu saya tidak diet. hahha

Sekejap yo buatnya rupanya..aku buat separuh adunan je dapat 21 ketul acuan besar. Acuan dah 4 tahun baru guna..camne tu..hahha..sib besi, kalau makanan, silap2 dan kuar ulat dah. huhu..





compang camping dah corak. Maafkan la makcik amatur. hehe..oven aku ni tak sekata nampaknya, ada yang garing ada yang putih lagi. bedal.




Resepi doh aku buat mcm egg tart cih bah dulu



250g tepung gandum (ayak)



50g gula ising (ayak)



125g butter sejuk



1biji telur



cara-cara



Campur tepung ngan gula icing, pehtu masukkan butter sejuk tadi. gaul2 ramas sampai jadi crumbs, pehtu masuk telur. uli2 sampai jadi doh. balut ngan plastik wrap tu simpan dalam fridge. Aku uli pakai tangan je..buat pagi petang baru bakar.



Resepi cream cheese klik dapur kak azita zain. ada cara jugak kat sana.



psst, aku makan satu je..eh, dua..ke tiga..hehe



www.tips-fb.com

7 comments:

Papa, Mama & Azra said...

Buah2an kat bawah tu dah habis makan?

afid said...

cis kak dong. hahahha

tinggal dua tiga bijik je..ptg ni nak beli lagi..tapi oke kot kan antara nak pukul 1 tu apid makan buah..xde dah makan biskut kepek2..huhu

Jojoe said...

hahahahahahahahahahaha!!

lawak ar dong hehehe

Jojoe said...

pandainyer apid buat jem roselle tu.. best lah

pid nape word verify ko mcm dah pelik2 ni suh taip banyk gile.. susah pulak tu nak baca

afid said...

kak jojoe,

ikut resepi org buat strawberi jem je..hehe,

macam mana nak betulkan ye wrd verify tu. tak reti la..akak tulis jela mcm dia suruh. hahahhaha

Farazila Wahab said...

isk ingat lagi resepi cik bah ye... akak nan ado la nak menguli-uli ni... huhuhu

afid said...

kak farah,

resepi bergumpal atas lemari..haritu cek2 sekali ada semut la kat celah lipatan kertas tu. hahhaa