Alas perut

Menu lunch hari sabtu haritu. Fish and chips and prawn. Makan dengan sos tartar dengan cili. Sedap betul, lepas ni boleh buat lagi, makan sampai kenyang. hahaha. (sebab suami makcik tak suka sangat makan luar, jadi kene la buat sendiri ye tak. redho jela..hihihi)




Meh salin resepi,


resepi baked chips


4-5 biji kentang, buang kulit, potong jejari jangan nipis sangat

serbuk paprika, hot chili, lada hitam, garam, minyak masak. Campur semua jadikan pes. Sukatan agak2 je..nanti korang rasa2 la sikit pes tu oke tak masin, pedas sume. Gaul rata2, susun atas loyang jangan tindih2. Pehtu bakar dalam oven 200 darjah celcius selama 1 jam lebih kurang.


Resepi ni aku tengok kat youtube. katanya rangup, tapi aku buat tak rangup ponnnn..tapi sedapla..pedas2 rempah gitu. Kalau ada budak buat yang kosong je..letak garam sikit. Danish x makan pon. pedas kot. sorii..lenkali ibu buat kosong punya.



Ikan dengan udang tu beli frozen je..pehtu bila kentang tadi tinggal 15 minit nak masak, baru masukkan. so diorang masak sama2, makan panas2.


Tartar sauce boleh klik sini. sweet pickle relish tu aku tak letak pom. Sape rajin boleh buat sendiri. resepi boleh ambik kat sini. Aku malas, x koser nak buat banyak bende..kene bukak kedai gamaknya kalau sume bende nak buat. haha. sos cili xde resepi, beli kat kedai je dalam botol.








Alhamdulillah...jadila alas perut. kongsi 3 orang.. x bape kenyang. hahhaa..tapi sebab malam tu nak pegi malam berinai kenduri kawen kat rumah maklong aku plak. ada makan lagi.




Cerita kenduri malas nak update, makanan ada macam2 sebab sepupu aku caterer..so kenduri kawen anak dia ada macam2, nasi beriani mesti adala menu utama. cendol, kuih muih, roti canai tebar masa tu jugak. kepek2 atas meja lagi..sila la makan selagi larat. Yang kitaorang mcm dah sebu perut nak makan, semua jadi tak lalu..campur orang ramai gila, panas lagi. Dari malam berinai tu lagi orang dah ramai mcm kenduri siang, siang tu lagi dua kali ganda. Dari pukul11 sampai 3 pon aku tengok orang macam x kurang2. Kitaorang yang duduk saje pon rasa penat melempai lempai. Lagila jadi tuan rumah, mau turun 10 kg terus..hhahaa...aku kawen dulu mak aku demam oke pas kenduri.







nah, gambar pengantin seketul, sian pengantin laki sakit mata. Dah jadi S jibeng atas pelamin. wakaka..
www.tips-fb.com

2 comments:

Jojoe said...

akak tgk kat astro.. kentang fries tu mcm apid buat gak.. memang kentang seketul tu dipotong2 jalur.. goreng dlm minyak terendam 1 minit.. pastu x silap dia bilas dgn air.. pastu goreng balik. dia kata cara ni kentang tu cepat masak n kulit luar jd rangup.. tapi dalam tetap soft n creamy.. tp akak lom cuba.citer je ngehngeh

afid said...

ooowh..banyak step tu..ni bakar..tp x rangup2 gaya mcm nak hangit dah..ekekke