Chiffon pandan

Belajar dah lama sangat..adala dalam 2 tahun lepas rasanya. Masa aku tengah giler ngan roti kek sume. Belajar kat Bakeri Ria kat ngan Zoo Negara tuh. Gigih tu naik skuter dari Serdang gi belajar pehtu balik penuh la kotak-kotak kek kat atas moto. Camne aku handle?haa...dulu aku bab merempit menyelit ni boleh tahan la..sampai la ke Pudu, KLCC naik skuter. Tak caya? sukati korang la..hehhe.

Oke, toksah banyak citer. Ni resepi yang aku belajar kat Bakeria Ria. Ada macam2 resepi kat Internet. Pilih je mana yang korang suka.

Chiffon Pandan

Bahan A
30 biji kuning telur
400 ml air
700 g tepung gandum
1/2 sudu baking powder
Garam secukup rasa (aku tak letak pon)
400 ml minyak masak

Bahan B
800 g gula pasir
30 biji putih telur
1/2 sudu cream of tar tar

Cara:
1. Putar kuning telur & air hingga kembang. Masukkan pewarna & perasa. Masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga sebati. Masukkan minyak, putar sebati. ketepikan.

2. Putar putih telur dengan gula. Masukkan cream tartar dan putar hingga kembang. Campurkan 1 dan 2. Bakar pada suhu 175C/ikut oven korang selama 40 menet/hingga masak.


Aku buat separuh dari adunan tu dapat 2 loyang macam kat atas ni..
Psst, korang aku rasa aku dah silap la..masa taip ni baru perasaan cream tartar tu. Tapi malam tadi aku masukkan ovellate la........tapi still jadila..kene buat balik la nampak gayanye..huhuhu
www.tips-fb.com

5 comments:

Leyla Shuri said...

terima kasih afid dear,

cantik betul menjadi kek chiffon tu. aunty aunty print resipi itu, halalkan ye.
semalam aunty cuba buat sponge kek, memang tak de hati nak buat tapi tengok orang lain buat, aunty pun buat.
keras kuntang macam simen tembok sebab aunty lupa masukkan minyak dah tu tawa macam air sejuk sebab lupa masukkan gula.
Lain kali aunty nak ambil kursus dengan afid boleh?
bukan main2 punya pertanyaan.
salam hari raya korban.
aunty tak de mood raya.

Anonymous said...

Ko ni memang pandai masak ya? Nanti kalau aku nak buat catering aku amik kau je lah, bayar ansuran interest free. Boleh?
:)

afid said...

aunty lela,
its oke..ambik kursus? hahaha..tak pandai nak ajar, silap ajar jadi kek lain plak nanti. Yang ni pon tak jadi sebenarnya. tersilap masuk bahan.

p/s: baru masuk keje ni..

cik azam,
hahhaa..sikit2 boleh la..bankrap la mokcik wei kalau gitu gayanya..:)

Anonymous said...

wah 30biji?? patut la gebu..lembut mcm kapas. kolestrolll!! wahahaha..

thanks pid. akan ku cuba dan ku hidangkan dgn semangat yakin boleh.

afid said...

kak jojoe,
hahhaa..tu la pasal. Buat sket dulu la..test takut tak jadi. Yang ni pon tak jadi chiffon sebabnya dlm resepi suh guna tartar, yg kt gi masuk ovellete. Bengong. huhu