kekohcha

Mari belajar bahasa. Hari ni aku nak ajar korang satu perkataan yang aku rasa kelakar+best bila nak sebut. 'Kekohcha' adalah sejenis kueh melayu tradisional yang dibuat daripada tepung pulut, dibancuh dengan air pandan, diisi dengan 'nisei', direbus dan digolek-golek dengan kelapa parut +garam. Hahha..giler skema ayat macam dalam Wikepedia. Ni sumber sendiri ek. Ala..kueh buah melaka/onde-onde la..kita kat sini panggil buah melaka/onde-onde kan.

Kekohcha ni dalam dialek kelantan..aku dengar diorang sebut cam best je..so sekarang, aku suka je sebut kekohcha..kekohcha sampai mak aku pening je tak paham kueh apa tu..kueh yang senang dan glemer masa bulan pose..bulan-bulan lain jarang sangat nak buat kueh ni. Semalam petang mili cakap-cakap ada makna 'sedapkan kalau bleh makan kekohcha'..ala paham2 jela..nak suh buat la tu kan..balik keje aku buat, buat sikit je la..sepiring kecik je..cukup la dua orang makan..sib baik sempat. hehehe..

Asal datangnya perkataan tu dari cantuman dua perkataan ni,
kekoh = gigit
cha = bunyi pulp, pastu cair..gula dalam mulut, ha..cha la tu
nisei = manisan/gula melaka
*oghe2 kelate, jangan marah eh kalau salah..:)
www.tips-fb.com

6 comments:

Intan and The Boys said...

my faverettttttt!!!!!
nyum!

afid said...

puteri,
feveret jugak..sedap kan..mmmmmm:)

chempaka said...

uii...pandai dah dia kecek kelate!! Koi tu mmg best ar... nak la wehhhh....

sheilazrien said...

alaaa..kene pakai tepung pulut ke..
huhu..br berangan nak buat..
:(

Jojoe said...

negri sembilan panggil kuih kelempong.. bnyk lak nama dia. tapi oh sgt sedaaaap!

afid said...

nona,
dengar skarang gigih buat kek erk..hehehe..memang syedapp

majod,
alamak, kat jepon takdet eh? xpela majod.balik mesia boleh makan puas2..:)

kak jojoe,
org banjar lagi la..panggil 'kalalapon' pelik kan?hehhee..yg penting memang setapp!hehe